Prenumerera på vårt NYHETSBREV och få rabattkod på 5%!

Revolutionerande teknik på två hjul – födelsen av en ny sågverksteknik

The Birth of Wood-Mizer Sawmilling Technology

 

Den här serien artiklar tillägnas utvecklingen av det mobila sågverket LT40 och har baserats på Wood-Mizers arkiv och intervjuer med specialister från FoU, kundtjänst, försäljning och marknadsföring. Och naturligtvis också på den feedback vi fått från kunder som arbetar med LT40 världen över.

 

Det första mobila bandsågverket började sin historia 1982 i USA, när två duktiga ingenjörer, Don Laskowski och Dan Tekulve, designade en ny mobil maskin som kunde såga en stock till virke. Eftersom sågverket var så enkelt att hantera kunde vem som helst använda det. Och tack vare dess mobilitet och låga vikt kunde man arbeta vart som helst. Dessa grundläggande tekniska funktioner gjorde maskinen till ett modernt och innovativt verktyg som gav upphov till en revolutionerande utveckling inom sågverksindustrin. Samma år grundades företaget Wood-Mizer. ”LT” i modellnamnet är initialerna för ingenjörernas efternamn (Laskowski och Tekulve). Den innovativa sågverkstekniken fick snabbt ett rykte bland kunder över hela USA och kom så småningom till Europa i slutet på 80-talet.

 

Wood-Mizer Europe main office in Koło, Poland in the early 90s

 

Europa välkomnar sitt första LT40-sågverk

Wood-Mizer Europas historia går tillbaka till 1989, när den polska entreprenören Jerzy Hajduczyk (som bodde i USA) såg potentialen i att ta Wood-Mizer-sågverket till Polen. Efter att ha insett hur mycket sågverket kunde bidra till den polska byggindustrin vid den tiden bestämde han sig för att börja distribuera sågverk i Europa samtidigt som han förespråkade byggandet av familjehus med trästomme i hela Polen. Sommaren 1990 fick det nyöppnade Wood-Mizer-kontoret i Koło, Polen, sina första LT40-sågverk.

 

Wood-Mizer Industries assembly facility in Koło, Poland

Wood-Mizer LT40 ready for towing

 

”Jag kommer ihåg att de två första LT40-sågverken som kom till oss från Amerika var av modellår -87 och att de hade tillverkats 1988. Under de följande månaderna tog vi emot modellerna LT30 och LT40. Skillnaden låg i bänkramens längd. LT30 hade en 5,1 meter lång ram medan LT40 hade en 6,4 meter lång ram, men såghuvudet var identiskt”, minns Robert Fret, en mångårig kundtjänstspecialist hos Wood-Mizer. ”De första sågverken som kom till Koło använde vi för offentliga demonstrationer och legosågning.” Sågverkstjänster var populärt bland folk och kunniga Wood-Mizer-tekniker fick möjligheten att presentera den nya tekniken i kringliggande städer och byar.

Det tidiga 90-talet i Polen var en tid av komplexa ekonomiska och politiska omvandlingar. Sågverksindustrin hade stagnerat och behövde omedelbart reformeras. Många sågverksföretag använde gamla, stationära ramsågverk med tjocka blad som bearbetade stockar med begränsad diameter. Dessutom förbrukade dessa gamla sågverk massor av el och gav upphov till mycket spill. Sågning av stockar till brädor och block kunde bara utföras vid stationära sågverk, vilket innebar extra utgifter för kunderna i form av transportkostnader. ”En stock som sågades med ett gammalt ramsågverk behövde sågas helt innan operatören kunde se kvaliteten på det som sågats. Man lastade in en stock och hoppades att det resultat som maskinen producerade blev bra. Och det var mycket som gick till spillo”, påpekar Robert Fret.

 

 

Det mobila sågverket LT40 erbjöd ett nytt sätt att såga. ”När vi körde runt med de första sågverken i kringliggande byar för att såga stockar åt våra kunder dök hela grannskap upp för att titta på maskinen. Folk frågade oss vilken typ av maskin det var och vad vi skulle göra med den. De kunde inte tro att sågverksbänken klarade av vikten från en stor poppel. Till deras förvåning sågade LT40 sådana stockar till brädor och balkar utan någon större ansträngning. Våra kunder fick betydligt mer virke från en stock än vad de väntat sig. För branschen var detta inte bara ett genombrott. Det var revolutionerande!” minns Dariusz Kujawa, chef för kundtjänstavdelningen och en av Wood-Mizers mest erfarna medarbetare som har gjort karriär hos Wood-Mizer sedan starten under tidigt 90-tal.

Något annat som också var revolutionerande var de tunna, robusta och mycket effektiva bandsågblad som vi använde med sågverket. Smalspårstekniken gjorde att operatören kunde producera mer värdefullt virke med minimalt spill, dessutom krävdes mindre el för att driva maskinen. ”Med ett sådant sågblad kunde vi såga en upp till 90 cm bred ekstock. Folk trodde inte att det var möjligt. På olika utställningar och mässor hade vi alltid massor med åskådare som mer än gärna ville hjälpa oss med virket. Det var fantastiskt att vara i rampljuset!” minns Robert Fret.

 

En innovativ konstruktion 

Ingenjörerna bakom det första Wood-Mizer-sågverket kände till den tidens rådande situation inom träindustrin. De skapade ett antal tekniska lösningar som de tyckte att ett modernt sågverk borde ha. Sågverket designades för att vara lätt, enkelt att använda och – viktigast av allt – mobilt. Det gjorde det möjligt för användaren att transportera det till valfri plats för att på ett praktiskt och säkert sätt producera virke.

 

 

”Något av det mest innovativa var den lätta konstruktionen och möjligheten att koppla på sågverket som ett släp. En av de första maskinerna som kom till Polen var det hydrauliska Wood-Mizer LT40 med en bensinmotor på 24 hästkrafter och en vikt på ca 1 200 kg. Det hade enkla hydrauliska bänkfunktioner såsom en central klämma, stockvändare, lastarmar och nivåjusteringsmekanism. Jag kommer aldrig att glömma hur vi drog runt på sågverket med en liten personbil. I dag får det mig att le när jag tänker tillbaka på hur oproportionerligt det såg ut att vara”, erkänner Dariusz Kujawa.

LT40 var inte bara revolutionerande för sågverksindustrin, det var också en möjlighet för vanligt folk att starta företag. Ur en affärsmässig synvinkel var det ett smart drag att investera i en mobil maskin som kunde producera virke hos kunden. LT40 kunde förse kunden med mycket mer virke än förväntat, med minimalt spill. ”LT40 gav sin ägare möjlighet att tjäna bra med pengar samtidigt som den bevisade att den var en maskin som var fullt kapabel till att hantera ett välmående företags arbetsbelastning”, säger Robert Fret.

 

 

Ledare i sin klass

Redan från början var sågverket väldesignat och hade funktioner som satte en ny riktning för andra tillverkare att följa. LT40 blev en ingenjörsstandard för alla sågverk i LT-serien, som känns igen på sitt såghuvud av kantilevertyp monterat på en enkel mast över en bänk.

”När du köper ett LT40 får du ett ”legendariskt sågverk”. Ett företag med stadig produktionsnivå utan behovet att öka volymen kan praktiskt taget använda det här sågverket hur länge som helst”, förklarar Dariusz Kujawa.

 

 

 

LT40 har förbättrats under sina 40 år på sågverksmarknaden med flera uppgraderingar och modifieringar. Antingen för att det har krävts för att uppfylla säkerhetskrav eller för att förbättra användarvänligheten, effektiviteten eller precisionen. Flera gånger har det också varit på grund av våra kunders önskemål om praktiska förbättringar.


Anmärkningsvärda uppgraderingar i LT40:s sågverksdesign inkluderar:

• De första modifieringarna som presenterades i USA 1987
• Placering av alla kontrollomkopplare i samma box (1991)
• Introduktion av en påskjutsbromsmekanism (1992)
• Stor uppgradering på sågverksramen (1996)
• Introduktion av ”Simple Set” – automatisk brädtjockleksstyrning (1997)
• Introduktion av växelström och omvandling till metriska systemet (1998)
• Introduktion av KUBOTA bensinmotorer (2000)
• Introduktion av en WIDE-version av såghuvudet (2020)

Wood-Mizer har lämnat många kritiska konstruktioner oförändrade. Som ingenjörer brukar säga: Om någonting fungerar som det ska finns det ingen anledning att ändra på det.”

 

Läs mer om ”LT40-sågverkets historia”:

 

***