Rosenträproduktion med sågverket Wood-Mizer LT20 i Indonesien

Rosewood Production with Wood-Mizer LT20 Sawmill in Indonesia

 

Indonesiskt företag sågar exotiska, hårda träslag för att öka försäljningen i Kina och Japan. Företaget med 150 anställda har ökat sin vinst sedan det köpte en Wood-Mizer LT20.

”Min pappa grundade företaget 1991. Jag tog över för två år sedan”, säger Mr. Kennedy, företagets ägare. Hans företag brukade bearbeta rotting, men fokuserade senare mer på indonesiskt rosenträ och akaciaträ – två exotiska, hårda träslag som är väldigt svåra att såga. ”På en enda dag skulle man kunna behöva byta blad två eller tre gånger”, förklarar Kennedy.

 

 

Men som tur är använder Kennedy ett LT20 med Wood-Mizer-blad för att få jobbet gjort. Kennedy förklarar: ”Det som är bra med Wood-Mizer är att maskinerna sågar exakt och att bladet är tunt, så att man får ut så mycket trä som möjligt. Vi gör vårt bästa för att minimera spill. Genom att använda en Wood-Mizer producerar vi brädor med 3,3 cm tjocklek, vilket ger ungefär hälften så mycket spill som en vanlig kedjesåg.”

 

 

Wood-Mizer LT20 är ett flexibelt sågverk som sågar upp till 80 cm breda och 4,8–8,4 m långa stockar. LT20 var en prisvärd lösning för Mr. Kennedys lilla träbearbetningsföretag. Sågverket har manuell stockhantering. När Kennedy valde sågverk hade han i åtanke hur viktigt det är med precision när man sågar så dyrt trä, och sågverket från Wood-Mizer gav honom den precision han behövde.

 

 

”Det första vi gör när en stock kommer in är att betygsätta den. Därifrån lägger vi den på sågverket. När vi sågat den skickar vi upp virket till planhyveln för att göra det slätt och fint. Sedan sågar vi av kanten och gör det rakt, varpå vi profilerar virket. Efter det packar vi det i en pall som vi förbereder för export”, säger Kennedy.

 

 

Kinas och Japans möbeltillverkare sätter värde på Kennedys produkter på grund av den precision och träkvalitet som han garanterar.

”Det är en unik känsla att se ett fint stycke trä sågas till – när man kan se tydliga fibrer och verkligen älskar sin produkt, då känner man sig lycklig”, säger Kennedy.